Hoe je meer uit je dag haalt door slim om te gaan met je energie

Door de dag heen wisselt ons energie niveau. Dat begint al bij het opstaan.
Sommige mensen springen meteen uit bed en gaan vol energie aan de slag.

Anderen hebben tijd nodig om wakker te worden, Pas na de 2e koffie kan je pas een zinnig gesprek voeren. Ikzelf behoor tot de laatste categorie.

Het energieniveau stijgt gedurende de ochtend en piekt vlak voor de lunch, om na
de lunch sterk te dalen: de bekende after lunch dip.
Vaak is er dan weer een opleving en tegen het eind van de werkdag zet de daling weer in.

Dit is echter een gemiddelde. Iedereen is uniek en heeft zijn eigen energiecurve of bio-ritme.

Hoe kan je je energie nou slim inzetten?

Ken je eigen bio-ritme

Ga voor jezelf na waar jouw piek- en dal momenten liggen als het om je energie aankomt.
Ben je een ochtend- of een avondmens? Heb je veel of weinig last 
van een after lunch of after dinner dip?

Als je het zo niet kan bedenken, houdt dan gedurende een week bij wanneer je veel
of weinig energie hebt.

Hoog energieniveau

Je herkent een hoog energieniveau aan het volgende:

  • Je kan je goed concentreren en laat je niet afleiden door externe prikkels
  • Je maakt weinig fouten bv in spelling of grammatica
  • Je zit in een flow, waardoor je moeiteloos door je taak heen werkt

Als je energieniveau hoog is, ga dan aan de slag met moeilijke taken die veel concentratie vereisen.

Voorbeelden hiervan zijn: rapportages, je email afhandelen,  blogs schrijven of een projectplan maken.

Laag energieniveau

Je herkent een laag energieniveau aan het volgende:

  • Je hebt moeite met concentreren en laat je snel afleiden door bv inkomende berichten op je telefoon
  • Je doet langer dan gebruikelijk over een taak, omdat je niet echt in die flow komt
  • Je merkt, dat je vaak fouten maakt

Als je energieniveau laag is, ga dan aan de slag met kortere routinematige taken.
Dit zijn taken, die je al vaak hebt gedaan en waarbij je niet veel meer hoeft na te denken.

Voorbeelden hiervan zijn: wekelijks terugkerende rapportages en lichte administratieve taken.

Pas je planning aan

Als je je planning maakt, houdt dan rekening met je bio-ritme.
Plan moeilijke taken in als je energie hoog is en makkelijke routinetaken als je energie laag is.
Zo volgt jouw planning jouw bio-ritme . Dit zorgt ervoor dat je productiever bent en dat je minder gefrustreerd bent.

Want het is erg vervelend om een routine taak te doen, als je veel energie hebt. Dat ervaar je als erg saai. En het is minstens zo vervelend om iets moeilijks te doen, als je energie laag is.
Dat zorgt ervoor, dat je langer bezig bent dan nodig.

Verminder after lunch dip

Je hebt invloed op de mate van je after lunch dip door op je voeding te letten. Een gezonde salade levert meer energie, dan dat het kost. Daarmee wordt de dip verminderd.

Eet je daarentegen een gefrituurde hap, dan zal je merken, dat je dip erg groot is.

Maak dus gebruik van je bio-ritme. Het is iets, dat je eenvoudig door kan voeren in je planning.

Het zorgt voor meer werkplezier, doordat je frustraties wegneemt.
En daardoor ervaar je ook minder stress.

Tamara Gosens

Professional Organizer

 

Van Malsenstraat 50
5051 CD Goirle
Tel: 06-45280258
Email: tamara@redheadorganizing.nl
Kvk: 75267683

Volg mij